Annons
Mjuk körstil sparar miljön

Mjuk körstil sparar miljön

Även den som måste använda bilen mycket kan skona miljön. På bara ett par timmar lärde sig Sveriges Naturs testförare minska utsläppen av koldioxid med nästan en femtedel genom att köra bränslesnålt.

Skribent Christer Olofsson

Det börjar inte bra. Under natten har Danmark och södra Sverige drabbats av årtiondets värsta oväder. Göteborg har klarat sig undan med storm och snö.

Men trots att väglaget inte är det bästa är Sveriges Naturs testförare helt inställda på att köra. Alla sex infinner sig till genomgången, där de får varsin karta med körinstruktioner och lite fika. Upplägget är att vi ska köra banan, 167 km blandad landsvägskörning, två gånger. Första gången ska alla köra som de brukar. Inför andra varvet går vi igenom hur man kör bränslesnålt. Förhoppningen är att det skall minska bränsleförbrukningen.

Den omständliga tankningen gör startfältet utdraget. Under ena bakhjulet, vid tankhålet, lägger vi en träkloss för att förhindra luftbubblor i tanken. Sedan fylls tanken upp till synlig nivå. Oftast sjunker nivån sakta, det är bara att fortsätta tills den ligger stadigt. Därefter slangas tre liter bensin ur, för att undvika att det skvalpar ut under körningen.

Efter första varvet mäter vi bensinåtgången, tankar och höjer däcktrycket på samtliga bilar till 2,5 kg. De som vill får också byta olja på sin bil, till helsyntetolja. Därefter samlas vi inne på fiket för mat och undervisning i konsten att köra bränslesnålt.

Och så ut på andra rundan. Bilarna släpps iväg med tre minuters mellanrum. När alla kommit iväg börjar det redan skymma och längs Göta älv lägger sig dimman. Men nu känner vi vägen och allt går bra.

Det är svårt att hålla jämn fart på den smala krokiga vägen mot Upphärad. Jag kommer lätt in i kurvorna för snabbt, då måste jag bromsa och det var ju inte bra. Jag får helt enkelt sänka hastigheten mer än normalt i knixiga partier. Min svaga motor klarar inte heller att jag hoppar över växlar om det är lite uppför.

Vi samlas efterhand runt pumparna. Tidsskillnaden visar sig vara marginell. Andra varvet tog 3-10 minuter längre tid, delvis beroende på att vi hamnade i början av rusningstrafiken.

Skillnaden i bränsleförbrukningen ser till en början också marginell ut. Men när jag fått rätsida på hur de utslangade litrarna ska beräknas blir det bättre. En förare visar sig ha ett extremt bra resultat. Karin, överlägsen vinnare, är själv lite förvånad.

– Jag trodde inte att skillnaden skulle bli så stor. Jag tyckte att jag redan körde ungefär som det stod i instruktionen. En nyhet var att rulla i friläge i långa nerförsbackar, det gjorde jag ett par gånger. Att hoppa över växlar har jag funderat på tidigare, men känt mig osäker på om det kunde skada bilen. Men nu kände jag att det inte var några problem.

– Jag tycker att det vi fick lära oss stämmer rätt bra med det kvinnliga sättet att köra bil. Att köra mjukt istället för tvära inbromsningar och häftiga accelerationer.

Resultat

Mackan. Opel Corsa 1,4 l, 1999. Höjde däcktrycket till 2,5 kg inför
andra varvet. Drog 0,67 första varvet, 0,56 p andra. Resultat: -17
procent.

Torgny. Volvo 745, 1987. Höjde däcktrycket, bytte till helsyntetolja.
Drog 0,81 första varvet, 0,75 adra. Resultat: – 8 procent. Hade
problem med halkan på första varvet, körde extra försiktigt redan
då.

Christer. Opel Kadett Kombi, 1987. Höjde däcktryckt, bytte till
helsyntetolja, bytte till treledartändstift, justerade bromsarna,
bytte luftfilter. Drog 0,71 första varvet, 0,56 andra. Resultat:
– 21 procent.

Ola. Renault Clio, 1999. Höjde däcktrycket. Drog 0,63 första varvet,
0,56 andra. Resultat: -11 procent. Ola missförstod instruktionerna
och försökte köra snålt redan första varvet.

Rolle. Toyota Yaris, 1999. Höjde däcktrycket. Drog 0,71 första varvet,
0,61 andra. Resultat: – 14 procent.

Karin. VW Golf diesel, 1987. Höjde däcktrycket, bytte till helsyntetolja.
Drog 0,49 första varvet, 0,35 andra. Resultat: – 29 procent.

I snittsänkte våra testförare bränsleförbrukningen med 17 procent.
Om alla Sveriges bilförare klarade samma sak skulle koldioxidutsläppen
i Sverige minska med två miljoner ton! Det motsvarar omkring sju
procent av transportsektorns totala utsläpp. Då räknar vi också
med den koldioxid som uppstår när bensin produceras och distribueras.

Så här kör du bränslesnålt
De här råden fick Sveriges Naturs testförare. Det räckte för att de skulle köra 17 procent snålare!

· Kör mjukt och planera körningen.

· Undvik hastighetsförändringar.

· Använd bromsarna så lite som möjligt, varje inbromsning innebär förlorad energi.

· När du ska stanna, släpp gasen tidigt och rulla fram.

· Så hög växel som möjligt, så tidigt som möjligt.

· Accelerera mjukt, känn att motorn går lätt.

· Små rörelser på gaspedalen.

· Acceptera att bilen sackar lite i uppförsbackar, och att den ökar nedför.

· Rulla i friläge, bättre än att frikoppla, nedför långa backar.

· Känn motorn, hitta läget där den bara stöd-drar, dvs inte accelererar eller bromsar.

· Hoppa gärna över någon växel, växla exempelvis 1-3-5. Gäller speciellt lite starkare motorer. Det gör inget om motorn vibrerar lite.

· Följ trafikrytmen och kör på säkerhet.

· Lämpliga hastigheter: 4växlad=70-90 km/h, 5växlad=90-110km/h. Men håll fartgränserna!


Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Christer Olofsson
Artikeln publicerades i