Fem steg för renare båtsnurra

Att utombordsmotorer är miljöbovar betyder inte att båtägaren bör försona sig med sitt dåliga samvete och snurra vidare. Det finns mycket att göra för att förorena mindre.

Artikel 2001-3-4

Byt till alkylatbensin

Alkylatbensin är mer renad än vanlig bensin. Utsläpp av farliga kolväten från en motor körd med alkylatbensin är mellan fem och tio gånger mindre än för samma motor med vanlig bensin. Kväveoxidutsläppen halveras också, medan utsläppen av formalaldehyd och acetaldehyd ökar. Totalt sett är man överens om att det är en stor förbättring.

Jan Ahlbom på länsstyrelsen Västra Götaland har länge arbetat för en övergång till alkylatbensin.

- Alkylatbensinen är idag alldeles för dyr för att man ska ha råd att använda den i någon större utsträckning för båttrafik. Priset måste ner till samma nivå som för vanlig bensin. Det är också viktigt att få ut alkylatbensinen till marinornas pumpar.

Byt packning i förgasaren när du går över till alkylatbensin. Den renare alkylatbensinen kan suga ut gammal oljeblandad bensin ur packningen, som då torkar.

Byt till miljöanpassad olja

De mer miljöanpassade tvåtaktsoljorna har två fördelar framför vanlig olja. De bryts ner snabbare och ger något lägre PAH-utsläpp. I dag finns det miljöanpassade oljor till alla motorer.

Kolla motorn

Motorservice borde kanske kommit först, men faktum är att det har mindre betydelse än de två första punkterna. Servicen innebär att man kollar att det inte är något mekaniskt fel på motorn. Därefter justeras tändning och förgasare noggrant. Finns det luftfilter så kontrollera även det. Har du brytare på motorn så byt den. Kolla också efter oljeläckage vid utgående axlar.

Även om du inte hittar något stort mekaniskt fel så kan åtgärderna minska bränsleförbrukningen med upp till 20 procent.

Kör snålt

Försök att ha motorn igång så lite som möjligt, speciellt i områden med mycket båttrafik. Planera din båttur, undvik onödig körning. Experimentera med att hitta den marschhastighet som är mest ekonomisk för din motor och båt.

Byt motor

Tillsammans minskar steg 1-4 ovan de farligaste utsläppen en hel del. Ska du komma ännu längre måste du skrota din gamla motor. Börja redan nu att spara till en miljövänligare motor med avgasrening. Tjata på din handlare om priser och leveranstider på katalysatormotorer. Tro inte på honom när han säger att de inte kommer. De kommer så snart regelverket ändras - eller när tillräckligt många frågar efter dem.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson