Gröna certifikat hot mot vindkraften

ENERGI. Handel med gröna certifikat ska ersätta bidrag till vindkraft och biobränsleel, enligt ett utredningsförslag. Naturskyddsföreningen är kritisk och vill istället ha elskatt på icke-förnybar elproduktion.

I höstas presenterades ett förslag till nytt stödsystem för förnybar elproduktion. Det är tänkt at ersätta dagens direkta investeringsbidrag till vindkraft och biobränslen, liksom prisstödet till småskalig elproduktion. Utredningen föreslår ett system för handel med certifikat för förnybar elproduktion på en börs. Alla elproducenter får ett certifikat för sin förnybara el och alla elkunder får, i teorin, lagkrav på att köpa minst en viss mängd förnybar el. I praktiken kommer inköpsplikten att ligga hos ellevantörerna. Syftet är att stimulera utbyggnad av ca 10 TWh förnybar el till år 2010. Systemet finansieras av elkunderna, som får betala i snitt ett öre mer per KWh.

Förslaget har nu remissbehandlats och lämnats till riksdagens lagråd. Regeringens ambition är att system skall vara i drift redan år 2003.

Naturskyddsföreningen är i sitt remissvar mycket kritisk till det föreslagna handelsystemet.

– Gröna certifikat kan vara ett intressant styrmedel, men förslaget är fel utformat. Det accepterar nyutbyggnad av vattenkraft och de föreslagna kvoterna är för låga för att ge de prissignaler som behövs för att vindkraften ska växa. Dessutom är hela den elintensiva industrin undantagen, säger generalsekreterare Svante Axelsson.

Föreningen vill istället ha en elskatt för icke-förnybar el enligt principen ”förorenaren betalar”. Om systemet med gröna certifikat ändå genomförs vill föreningen se en kraftig omarbetning. Nybyggd vattenkraft får inte räknas som förnybart, ej heller avfallsförbränning eller torv. Kvotnivåerna måste höjas avsevärt för att uppnå EU:s mål för att begränsa klimatpåverkan. Sverige bör kunna bygga ut till minst 26 TWh förnybar el år 2010, i linje med ett nytt förslag från EU-kommissionen, främst genom vindkraft och el från biobränslekraftverk. Dessutom behövs det fortfarande bidrag till teknikutveckling för solceller och havsbaserad vindkraft.

Målet på 10 TWh certifierad elproduktion år 2010 är enligt Naturskyddsföreningen alldeles för lågt. För att nå målet räcker det med att börja elda med biobränsle i de kraftvärmeverk som idag använder kol eller olja för att producera el. Eftersom inga större ombyggnader behöver göras blir det billigare än att bygga nytt. Resultatet blir att det inte kommer att anläggas några nya vindkraftverk eller andra förnybara kraftverk förrän tidigast 2010.