Håll koll på koldioxidutsläppen

KLIMAT. Nu kan alla föreningar i Sverige vara med och bidra till minskade utsläpp av växthusgaser. SNF och Klimat.nu lanserade i februari en ny internettjänst som gör det lätt att hålla koll på de utsläpp som föreningens resor förorsakar.

Den huvudsakliga miljöbelastningen från föreningsverksamheten består av resor till och från möten och aktiviteter. Därför har man som metod valt att mäta och redovisa dessa resor. På varje möte redovisar deltagarna på en lista hur man tar sig dit och hem och ungefär hur långt det är. Sedan kan man genom nyckeltal för olika transportmedel räkna ut koldioxidutsläppen.

– Fritidsresorna är en stor del av det totala resandet i Sverige, och alla delar av samhället bör kunna dra sitt strå till stacken för att minska klimatgasutsläppen, säger Claes Pile, trafikhandläggare på Naturskyddsföreningen.

Först krävs att föreningen på ett årsmöte antar en resepolicy som uppmanar medlemmarna att välja miljövänliga resealternativ och slår fast att man skall mäta miljöpåverkan från resor inom föreningen. Sedan utser man en reserapportör som samlar in reseredovisningarna från alla möten och registrerar dem i en databas på nätet. Därifrån kan föreningen sedan hämta statistik och diagram över utsläpp per person och kilometer Målsättningen är att ha så mycket aktivitet som möjligt med så låga utsläpp som möjligt.

Tanken är också att föreningar skall kunna utmana andra. Man kan ”tävla” med inom den egna organisationen eller med andra föreningar på orten.