Ny miljöchef byter sida

- Miljöministern frågade ofta efter vad SNF tyckte, säger Mona Blomdin Persson, föreningens nya miljöchef. Hon kommer från en miljö där SNFs namn möts med respekt. Nu blir det hennes jobb att stärka och använda den respekten.

Varför gick du över till SNF?

– Jag kände att det skulle vara roligt att vara med och påverka miljöpolitiken på ett mer direkt sätt än tidigare

Vad har du gjort tidigare?

– Närmast kommer jag från riksdagens trafikutskott, där jag var föredragande.
– Jag har elva år på Miljödepartementet bakom mig. Där har jag sysslat med många olika saker: miljöfrågor i medlemskapsförhandlingarna inför EU-inträdet, miljöbalken, kretsloppsfrågor, miljöhälsofrågor, gröna nyckeltal, miljömålsarbetet…

– Kemikaliefrågor har löpt som en röd tråd genom mitt arbete. Jag var huvudsekreterare i Kemikalieutredningen i två år.

Hur såg du på SNF när du jobbade på departementet?

– Med stor respekt. SNF har alltid varit en viktig remissinstans för Miljödepartementet, miljöministern frågade ofta efter vad SNF tyckte i olika frågor.

Vad har SNF på gång inom miljöområdet i vår?

– Förutom några miljörättsärenden skriver vi på en generalanmälan till EU-domstolen. Det handlar om att Sverige varit dåligt på att ta in vissa EU-direktiv i svensk rätt. Vi försöker lobba för att inte vindkraften skall dra det kortaste strået i energipropositionen. Vi lanserar reseutmaningen för föreningar och arbetar med klimatåtaganden för företag inom Klimat.nu. Vi skissar på hur en hållbar jordbrukspolitik i EU skulle kunna se ut och följer arbetet med märkning av GMO-produkter. Vi arbetar också med en studie av hur miljökonsekvensbeskrivningar används i vägprojekt och fortsätter att lobba för en fordonsbeskattning som utgår från koldioxidutsläppen.