SNF-kritik mot myggbekämpning

MÅNGFALD. SNF är kritisk till vidare spridning av bekämpningsmedel mot mygg vid nedre Dalälven.

I ett remissvar skriver föreningen att områden som är naturskyddade eller som planeras få skydd måste undantas. Skall man spruta mot myggen måste en omfattande utvärdering av eventuella negativa effekter göras.

Förra året fick Dalälvens Utvecklings AB tillstånd av Kemikalieinspektionen att på prov bekämpa myggplågan på mindre ytor vid nedre Dalälven med ett biologiskt bekämpningsmedel. Bekämpningsmedlet består av sporer av bakterien Bacillus thuringensis. Nu har man sökt tillstånd för regelbunden flygbesprutning på cirka 1100 hektar våtmarker under maj till september under myggrika år.

De områden som skall besprutas hyser stora naturvärden och gränsar till Färnebofjärdens nationalpark och flera naturreservat. Risken är också stor att andra myggrika trakter i landet tar efter och vill börja reducera myggor med storskalig flygbesprutning.