Talerätten utnyttjas i Småland

Döderhults Naturskyddsförening överklagar tillsammans med SNF ett minikraftverk som fått tillstånd av Miljödomstolen i Växjö.

Kraftverket ligger i Virån vid Häggerums kvarn i Kalmar län. Man menar att om dammen sätts i stånd och det nu fritt strömmande vattendraget regleras så skadas stora naturvärden. Viråns vattensystem är av riksintresse för naturvården och enligt överklagandet har miljödomstolen i Växjö inte tagit tillräcklig hänsyn till de höga naturvärdena. Det sökande kraftföretagets miljökonsekvensbeskrivning anses också bristfällig.

Naturskyddsföreningen i Kronoberg överklagade ett länsstyrelsebeslut om nej till att bilda ett naturreservat på kyrkan mark i Stensbrohult. Miljödepartementet kom dock fram till att talerätten för miljöorganisationer inte omfattar avslagsbeslut, varför överklagandet avvisades.