Bilval i miljöns tecken

All biltrafik påverjar miljön, men det finns stora skillnader mellan olika modeller och bränslen. Gröna Bilisters listor hjälper dig att hitta det alternativ som är bäst för miljön.

Artikel 2002-3 Mats Hellmark

Föreningen har granskat och bedömt årets bilmodeller från miljösynpunkt sedan 1994. I år tar man för första gången med familjebussar.

För att få vara med måste bilarna klara två ribbor – de ska vara rena och koldioxidsnåla. Vissa grundläggande trafiksäkerhetskrav ställs också.

Här presenterar vi de tio bästa på den samlade listan (alla storlekar). Alla bilar uppfyller utsläppskraven för bensinbilar, högst 0,1 g/km för kolväten och 0,08 g/km för kväveoxider. Ingen dieselbil har tillräckligt låga utsläpp av kväveoxider för att komma med.

Biogasdrivna bilar framstår som så pass överlägsna att de fått en samlad förstaplats. Men det gäller bara så länge de körs på 100 procent biogas! Med naturgas som bränsle stiger koldioxidvärdet.

Som god tvåa kommer Ford Focus FFV som drivs med E85, alltså en 85-procentig inblandning av etanol. Trean VW Lupo 1,4 FSI är bästa bensinbil. En osäkerhetsfaktor är bilens okända partikelutsläpp. Fyran Toyota Prius är en elhybridbil. Tekniken gör bilen, som tillhör lilla mellanklassen, betydligt snålare än de flesta småbilar.

På Gröna Bilisters hemsida
(www.gronabilister.com)
finns mer detaljer och separata listor för olika storleksklasser och bränsletyper.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson