Skåda på nätet

MÅNGFALD: På webbsidan ”Dagens fågel” kan den fågelintresserade hålla sig ständigt uppdaterad om vad som händer i fåglarnas värld.

Alla intressanta observationer från fågellokaler runt om i Sverige noteras i listor och diagram. Man kan dagligen se vilka arter som observerats och var, följa alla observationer av en art den senaste tiden eller se vilka arter som setts på den egna favoritlokalen eller i valfritt område. Under våren kan man följa hur långt olika arter har kommit på sin väg norrut.

Rapporteringssystemet har utvecklats av Naturvårdsverket på uppdrag av Sveriges ornitologiska förening i samarbete med Club300 och med stöd av Artdatabanken. Systemet används redan av många fågelskådare. I skrivande stund finns över 50000 observationer inlagda enbart för år 2002. Alla fågelskådare som själva vill bidra kan bli rapportörer. Under försommaren utvidgas systemet till att inkludera botaniska rapporter och dagfjärilar.

svalan.environ.se