Svenska företag granskas

SYD: Det nybildade nätverket SwedWatch har tagit sig an att granska svenska företags agerande utomlands. Utgångspunkten är att det behövs insyn och påtryckningar för att företagen ska ta miljömässigt och socialt ansvar.

Artikel 2002-3

SNF är en av medlemsorganisationerna i SwedWatch, vars syfte är att granska svenska företags verksamhet i utvecklingsländer och då speciellt titta på sociala och miljömässiga förhållanden. SwedWatch undersöker också hur väl de svenska företagen följer internationella konventioner.

– Vi har sedan tidigare ett aktivt samarbete med miljöorganisationer i tredje världen. De har uppmärksammat oss på svenska företags många gånger bristande miljöansvar i deras länder. Vi vill gå vidare tillsammans med andra folkrörelser, med andra kontaktnät och hjärtefrågor. Många företag har bra riktlinjer här hemma för etik och miljö. Nu vill vi granska att de efterlevs även i u-länder, säger Gudrun Hubendick, internationell sekreterare på SNF.

www.snf.se/verksamhet/internationellt/swedwatch.htm

Om Sveriges Natur