Salighet i naturen

Meningen med läsningen kanske inte alltid behöver framstå så entydigt som i de flesta böckers titlar. Eva-Lena Neiman har hittat både undflyende salighet och hurtigare and-lighet på jakt efter nya läsupplevelser och dessutom guidats till svenska smultronställen.

Skribent Eva-Lena Neiman

En vänsterhänt fågelskådares dagbok

är en liten vacker bok med en snösparv på omslaget från Ellerströms förlag. Titel och format gjorde mig på gott humör innan jag ens börjat bekanta mig med Leonard Nathans text (i översättning av Lennart Nilsson) och hans längtan efter att ringa in en epifani. Begreppet har för de flesta som känner till det en religiös betydelse. Visserligen kan fågelskådande framstå som en religion för fanatiska kryssare på jakt efter arter. Men Nathan försöker beskriva det som inte kommer till uttryck i gängse skådarjargong. Den undanglidande känsla av salighet som möten med fåglar kan frambringa. Vari består epifani och hur kan den uttryckas? Ingen svensk författare har, tycker jag, bättre lyckats beskriva den än Björn von Rosen i ”Samtal med en nötväcka”. Nathan samtalar också boken igenom med skådarvänner och skeptiker. Han söker i litteratur och drömmar. Det är befriande att inte genast förstå poängen med en bok. Den bästa jag läst på länge.

Våra däggdjur

av Hasse Jansson, utgiven av Rabén & Sjögren är en jordbunden och konkret liten bok. Okonstlade bilder och rak och tydlig text gör den till en funktionell och behändig uppslagsbok för alla barn, hemma och i skolan. Bra att det finns tydliga bilder av kranium och tänder så att man kan klura ut vad det är man hittat om man fyndar rester av ett dött djur i skogen. Trots det blygsamma formatet är det en imponerande rad arter som rymms mellan bokens tilltalande pärmar.

Hornborgasjön

kan hör till kategorin soffbordsböcker med tjusiga bilder. Men en kunnig skribent som Stefan Edman och två så duktiga fotografer som Tore Hagman och Jan Töve i kombination med en intressant historia och det vackra landskapet vid Hornborgasjön gör att jag böjer mig. Den är intressant, innehållsrik och vacker. Man får le åt rubriker som den väldigt edmanska ”På jakt efter and-lighet”. Nog finns det epifani här också, om än utgiven av det statliga Naturvårdsverkets förlag och instoppad i mer traditionell form.

Se Sverige

De flesta av oss tiger still om våra smultronställen, eller talar entusiastiskt om än vagt om dem. Lars Magnusson delar i denna bok generöst med sig av sin kunskap om lockande platser över hela landet. Här finns mängder att hämta för den som vill upptäcka hur fantastisk den svenska naturen och kulturen är. Koncentrerade och informativa texter kompletteras med foton, vägbeskrivningar, landskapskartor och lästips. Prisma har i samarbete med Svenska Turistföreningen givit ut denna vägvisare till 650 smultronställen från Ales stenar till Överkalix.

Sörmlands flora

Dessa fantastiska entusiaster med sina lokala och regionala floror! Hans Rydberg och Hans Erik Wanntorp står som redaktörer för denna närmare 800 sidor tunga och välmatade bok! Bakom dem står inte bara en tung lista med sponsorer utan också en arbetsgrupp samt ett par hundra växtrapportörer som finkammat Sörmlands 122 socknar. Detta är naturligtvis ingen flora med art-teckningar, utan med utbredningskartor och växtlokaler för varje art. Dessutom kapitel om vegetationens utveckling, Sörmlands växtgeografi, floraförändringar och mycket mer. Ett flera decennier långt projekt har fulländats. Imponerande. Utgivaren Botaniska Sällskapet i Stockholm och alla botanister, såväl professionella som amatörer, som ger sig ut i Sörmlands marker är att gratulera.

Skribent Eva-Lena Neiman