Gösta Wallin död

Den 30 november skulle Gösta Walin, SNFs tidigare ordförande, ha fyllt 100 år. Men sex veckor före den stundande högtiden somnade han in för gott i sin sjukhussäng.

Gösta Walin var en av de ledande inom svensk naturvård under mer än tre decennier. Han ledde SNFs verksamhet med stark hand som ordförande mellan 1953 och 1973. När han tillträdde hade SNF 5 000 medlemmar. Tjugo år senare hade föreningen växt till 50 000 medlemmar.

Klas Hjelm, nu naturvårdschef på SNF, arbetade tillsammans med Gösta Walin en tid på 70-talet.

– Jag minns Gösta som en kraftfull ledare med stor kunnighet, aldrig sviktande omdöme och många kontakter på alla nivåer i samhället. Han var utan tvekan en av förgrundsgestalterna inom föreningen.