Ställ bilen och få högre lön

TRAFIK - De anställda på trafikkontoret i Göteborgs stad får nu en lönebonus om de lovar att inte åka bil till jobbet.

Artikel 2002-5

Före skatt är summan 420 kronor, motsvarande vad ett månadskort på kollektivtrafiken kostar. Efter skatt blir det 150-200 kronor, beroende på inkomst. De anställda får välja om de vill ha ett månadskort eller få samma summa i pengar om man cyklar eller går till jobbet. Ett sextiotal av de 85 anställda är med i bonussystemet.

– Våra resor står för en stor del av miljöbelastningen på kontoret samtidigt som vi ställer mycket miljökrav utåt i trafikupphandlingar. Vi måste därför föregå med gott exempel, säger Anders Roth, miljöchef på trafikkontoret.

Flera av kommunens förvaltningar är på väg att anta samma bonussystem och delar också på en pool med miljöbilar för tjänsteärenden.

www.trafikkontoret.goteborg.se/miljo/pdf/TK_resepolicy.pdf

Om Sveriges Natur