Troll hjälp i värvningen

UPPDRAGET - I Söderhamns Naturskyddsförening sätter man barnen främst. Det är en del av en långsiktig medlemsstrategi. ”Vi får inte upplevas bara som en förening för experter, vi måste väcka intresse hos vanligt folk också”, menar Bengt Sundström, ordförande i kretsen.

Artikel 2002-5

I oktober varje år arrangerar ni ”Trollnatten”, vad är det?

– Det är nattupplevelse i trollskogen för låg- och mellanstadiebarn, med föräldrar och syskon. Familjerna vandrar längs en slinga i skogen upplyst av facklor och marschaller. Längs vägen möter de troll som delar ut ”trollgodis” och pratar med barnen om naturen och vad de upplever. Till slut kommer de fram till en naturlig amfieteater i skogen. Vid lägerelden sitter ett gammalt troll och berättar sagor från Hälsingland. Mystiska ryttare med facklor drar förbi. Det är spännande och fantasieggande.

Blir inte barnen rädda?

– Nej, föräldrarna är med och trollen talar med barnen om att det inte är farligt i skogen om natten.

Kommer det mycket folk?

– I år är det tredje gången vi anordnar Trollnatten. Förra året kom 700 personer. Vi arrangerar detta ihop med friluftsfrämjandet. Det behövs mycket folk ute i skogen denna kväll.

Varför gör ni detta?

– I vår krets ägnar vi oss mycket åt barn- och familjeverksamhet. Vid naturreservatet Ålsjön anordnar vi familjedagar kring naturupptäckter. Det är ett bra sätt att värva medlemmar. Vi har idag 350 medlemmar och en försiktig ökning av medlemstalet trots att Söderhamn är en utflyttningsbygd.

Vi är också ute i skolorna och håller ”naturtimmar”. Under hösten anordnar vi en tvådagars fortbildning för låg- och mellanstadielärare i natur- och miljöpedagogik. Vid Ålsjön håller vi på att bygga upp ett naturum och planerar för naturskoleverksamhet. Mer regelbunden familjeverksamhet, natursnokarna, ingår också i planerna.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson