Klimatseger till Ödeshög

KLIMAT- Naturskyddsföreningen i Ödeshög lade in högsta växeln under klimattävlingens sista vecka. Klimatlöftena haglade in och kommunen vann den riksomfattande tävling som Klimat.nu arrangerat för landets alla kommuner.

Tävlingen pågick mellan februari och december förra året. Alla kommuner i Sverige fick tävla mot varandra med att få kommuninvånarna att lova minskade koldioxidutsläpp på webbplatsen Klimat.nu.

I Ödeshög gick det ganska lugnt till först.

– Men när det var fem dagar kvar av tävlingstiden såg jag på nätet att vi låg femma, berättar Inga-Sara Prinzencreutz, som är ordförande i Naturskyddsföreningen i Ödeshög.

Då satte styrelsen för Naturskyddsföreningen i Ödeshög igång med en mängd aktiviteter. På biblioteket fick Naturskyddsföreningen tillgång till en dator och där stod Inga-Sara i ett par dagar och visade kommuninvånare hur de skulle gå tillväga för att avge klimatlöften.

Den febrila verksamheten i Ödeshög gav resultat. Före SNF:s lokala kampanj hade kommunen 38 löften. När löftena räknades fem dagar senare hade Ödeshög fått in 217 stycken.

Kampanjledaren Katarina Hellström fick höra om Ödeshögs spurt.

– Vi är så imponerade och glada över initiativet SNF i Ödeshög tog. Det visar vilken kraft som finns i ideellt engagemang!