Lokala kulturgärningar

BÖCKER - Naturskyddsföreningen i Skåne och i Timrå har givit ut

Natur i Timrå heter en anspråkslös med vacker liten bok som producerats och givits ut av Timrå Naturskyddsförening med stöd av Studiefrämjandet och det lokala investeringsprogrammet. Arbetet började med att kretsen skulle sammanställa en liten broschyr om ett av kommunens naturreservat. En broschyr blev fler, så småningom en hel serie – och nu en hel bok. Lättillgängliga texter om växter, djur och naturhistoria kompletteras med kultur, kartskisser och möjligheter till friluftsliv. Texterna är skrivna av Berry Johansson och känsliga illustrationer gjorda av Torgny Nordin. I samarbete med Studiefrämjandet drar de också till våren igång studiecirklar.

– Vår filosofi är att intresse för den lokala naturen så småningom också kommer att vidga vyerna, förklarar Berry, som kan glädja sig åt ett enormt gensvar i kommunen. Det första lilla häftet gick åt i 5500 exemplar!

Frågor till ribomannen@hotmail.com.

Naturskyddsföreningen i Skåne har gjort som Timrå, kraftsamlat kring en bok, men i större skala och men hela den rika skånska naturen och historien som arbetsområde. ”Det skånska kulturlandskapet” är en ordentligt omarbetad upplaga av boken som kartlägger hela Skånes historia genom dess natur och landskap. Rikligt med illustrationer, såväl foton, teckningar som kartor ledsagar texten som håller ett tvärvetenskapligt grepp. För varje infödd skåning såväl som turist öppnas landskapet och får ett nytt djup. De namnkunniga biologerna och författarna Urban Emanuelsson. Claes Bergendorff, Magnuns Billqvist, Bengt Carlsson, Nils Lewan och Olle Nordell har gjort en kulturgärning. Frågor: kansli.skane@snf.se