EU-reform hotar svenska kor

JORDBRUK - Färre djur i hagarna och pengar till bönderna utan att de behöver göra något, det kan bli konsekvenserna av EU:s nya förslag till jordbruksreform.

Artikel 2003-2

Enligt förslaget frikopplas alla de olika former av produktionsstöd som finns i dag från den faktiska produktionen och görs om till ett så kallat enhetsstöd.

– Förslaget kan komma att slå hårt mot det svenska odlingslandskapet, säger Gun Rudquist, jordbrukshandläggare på SNF:s kansli. Lönsamheten för djurbönderna är redan dålig och äventyras än mer av förslaget. Med kommissionens förslag kommer troligen antalet betande mular minska. Då blir det långt till miljömålet "ett rikt odlingslandskap".

www.snf.se/verksamhet/jordbruk/cap-kommentar.htm

Om Sveriges Natur