Externhandel ökar bilberoendet

TRAFIK - Regeringen har nyligen godkänt en ny handelsetablering vid en av utfarterna från Östersund. SNF ser etableringen som ett exempel på hur ny externhandel ökar bilberoendet och utarmar lokal handel såväl i tätorten som i omgivande glesbygd.

– Beslutet är beklagligt. Etableringen i Östersund kommer garanterat inte att fungera som ett lokalt centrum utan innebär ännu ett steg mot ökat bilberoende, säger Jens Forsmark som arbetar med externhandel och miljö för SNF.

Länsstyrelsen har tidigare varnat för effekterna på den känsliga men ovanligt livskraftiga lanthandeln i Jämtland. Enligt en undersökning från föreningen Landsbygdshandelns främjande riskerar 36 procent av glesbygdsaffärerna att läggas ned inom sex år om utbyggnaden i Östersund och en annan planerad etablering i Krokom genomförs.

– När nu regeringen släpper fram planerna i Östersund är risken stor för en destruktiv kapplöpning med grannkommunerna om köpkraften, säger Jens Forsmark. Beslutet aktualiserar SNF:s krav på att externhandel bör göras tillståndspliktig enligt miljöbalken. Vi vill se en ordentlig miljöprövning av etableringarna och ett moratorium för ny utbyggnad av externhandel till dess att lagstiftningen omformas.

www.snf.se/verksamhet/trafik/externhandel.htm