Ut i naturen på nätet

SNF - För alla stockholmare som längtar ut i naturen har Naturskyddsföreningen i Stockholms län producerat en utflyktsguide på webben.

Artikel 2003-2

Etthundrafyrtio utflyktsmål runt om i länet presenteras i bild, text och kartor. Besökaren klickar sig fram via kommunkartor till beskrivningar och områdeskartor.

Innehållet bygger till större delen på den numera slutsålda boken ”Naturen i Stockholms län – en utflyktsguide” från 1993.

– Vi vill få ut fler människor i skogen. Det är bara människors kärlek till naturområden som i längden kan skydda dem, säger Magnus Nilsson, ordförande i länsförbundet. Nätet utgör en ny kanal för att nå ut och en stor fördel är att det är så lätt att uppdatera. Vi samarbetar också med SL kring aktuell reseinformation för utflyktsmålen.

För den som vill stanna kvar i asfaltsdjungeln finns också tips på ett trettiotal naturupplevelser innanför tullarna, ett turistsamarbete med Stockholm Visitors Board.

www.stockholm.snf.se/utinaturen/

Om Sveriges Natur