Full fart hos fältbiologerna

Det ska vara kort väg från engagemang till aktivitet, tycker Mirjam Lööf, ny ordförande i Fältbiologerna.

Vad har ni på gång i fältbiologerna?
? Vi granskar Agenda 21-utvärderingar i 19 kommuner i projektet ?Pressa din pamp?. Sen gör vi inventeringsresor där vi utvärderar FSC-certifierade skogsbolags avverkningar och letar efter rödlistade arter. Vi har också en biologisk fältstation på Öland under försommaren.

Vad jobbar du själv mest med?

? Under vintern och våren har jag deltagit i förhandlingar om de nya FSC-reglerna. Nyss var jag på en fältbiologkurs om fåglar som miljöindikatorer i skogen. Sen debatterar jag en del.

Du är både kommunpolitiker (s) i Heby och fältbiolog, hur går det ihop?

? Arbetet i kommunfullmäktige ger nyttiga erfarenheter för fältbiologin. Kommunnivån är en underskattad miljöpolitisk arena. Det finns exempelvis dåliga miljökonsekvensbeskrivningar och föråldrade planer att ta itu med. Nej till torvbrytning i Kerstinbomyran är en av de frågor som jag har drivit.

Hur är fältbiologernas ställning idag?

? Vi är kanske inte så många, cirka 4 500 medlemmar. Men trenden är uppåtgående och det finns väldigt mycket kreativitet i föreningen. Det gäller att ha en organisation som inte är omotiverat tungrodd, då blir det lättare att engagera sig. Om medlemskapet börjar med administration istället för aktivitet så tröttnar folk.

Vad är Du argast på som fältbiolog?

? Folk som bara skiter i miljöproblemen, fast de borde veta bättre. När någon skiter i att jag är rädd för framtiden blir jag ledsen, för det innebär samtidigt att man trampar på min kärlek till naturen.

Vad blir Du gladast av?

? Jag blir glad av att bara sitta i solen utanför min sommarstuga i Tärnsjö och fundera.