Spår som dröjer sig kvar

En del svenskar har nästan glömt. Andra påminns ständigt i vardagens sysslor. När de plockar bär eller lagar älgköttbullar. Tjernobyl havererade för 17 år sedan och satte avtryck i vårt land. Vad hände sen?

Skribent Cecilia Bertilsson

De sista aprildagarna 1986 var varma. I lä kunde man ta av sig barärmad och många passade på att vårstäda i trädgården. Men en otäck oro började sprida sig med nyheterna den 28 april. Från personalen vid Forsmark rapporterades plötsligt höga värden av cesium. Fanns en läcka? Nej, misstankarna vandrade österut. Snart stod det klart att världens hittills största kärnkraftsolycka hade inträffat två dagar tidigare i ett tyst och stängt Sovjetunionen. Tjernobyl blev synonymt med katastrof.

Slaget blev hårt för människor i kärnkraftverkets skugga. Men även Sverige, som låg så långt bort på kartan, blev katastrofens nära grannar genom ett regnväder som stötte mot Tjernobyls radioaktiva moln. Fem procent av olyckans cesium hamnade på svensk mark, främst i Västerbotten, Västernorrland, Gävleborg, Uppland och Västmanland. Och det är just cesium som fortfarande minner om olyckan såhär 17 år senare.

Gävle var ett av de hårdast drabbade områdena i Sverige. Än i dag ringer folk till kommunen och frågar om de vågar satsa på ett sommarställe i trakten. Miljöinspektör Ann-Katrin Lunt lugnar och ger vant råd om hur man undviker att få i sig onödigt mycket cesium.

? Ibland räcker det att välja lingonskog en mil längre in från kusten. Och vi rekommenderar fortfarande att ge torkad svamp ett uppkok och att skölja älgfärs med vatten.

Det är bara mat som säljs i handeln som har reglerade gränsvärden. Livsmedel får inte ha mer än 300 becquerel per kilo, som cesium mäts i. Men för vilt, ren, insjöfisk, skogsbär och skogssvamp gäller det högre gränsvärdet 1 500 Bq/kg. Vad folk äter privat är inte reglerat, men Livsmedelsverket och Statens strålskyddsinstitut, SSI, rekommenderar att man inte ska äta mer än 250 kilo mat med 300 Bq eller 50 kilo av mat med 1 500 Bq varje år.

Karl-Johan Johanson är professor emeritus i radioekologi vid SLU Ultuna och dessutom hängiven jägare. Efter Tjernobyl studerade han älgar i ett jaktvårdsområde i västmanländska Heby. Fram till 1994 minskade cesiumhalterna nästan inte alls.

? Då var vi rätt pessimistiska och förutspådde att cesiums fysikaliska halveringstid på 30 år gällde. Men plötsligt började värdena sjunka och förra året var genomsnittet mindre än hälften jämfört med de första åren efter olyckan, säger Karl-Johan Johanson.

En förklaring kan vara att cesium har börjat vandra ner i marken, bort från svamparnas myceltrådar och därmed ut ur näringskedjan.

Svamp är annars riktiga cesiumsamlare. Växtsättet gör att de innehåller tio gånger mer cesium än annan föda. Det är anledningen till att rådjur kommer upp i höga cesiumkoncentrationer. Svamp är nämligen favoritfödan. Rådjurens vom kan innehålla 20?30 procent svamp att jämföra med älgens en?två procent.

I Gävle fick två av tre skjutna rådjur kasseras i början av 90-talet. I dag kasseras ett av tre.

? Många jägare tappade lusten att jaga när de inte kunde ta vara på köttet. Till slut fick vi be dem skjuta för skogsbruket och viltolyckornas skull, säger Lennart Sandin som då var ordförande för Gävle norra jaktvårdskrets.

Jägarna började frivilligt samla djurens värden i en provbank som i dag är helt unik. Där finns material från 20000 djur från 1986 och framåt.

Cesiumkurvorna visar tydligt en trend nedåt, men har vissa år oförklarliga toppar. 1993 var ett sådant år och även 1997. Jägarna har nu ett nära samarbete med SSI och ska samköra materialet med bland annat väderlek och rika svampår för att komma förklaringen närmare.

Renkött är nu det enda livsmedel som regelbundet cesiumkontrolleras. Halterna har sjunkit rejält och de senaste slakterna har mindre än en procent av renköttet behövt kasseras. Det beror på stödutfodring och tidigare slakt, vilket gör att renarna inte hinner få i sig så cesiumrikt bete. Men ett nytt problem har dykt upp på senare år. Koncentrationen av cesium blir hög i aska när biobränslet kommer från Tjernobyldrabbade områden. SSI rekommenderar att anläggningars aska ska deponeras och att privatpersoner inte ska lägga aska på sina odlingar.

Vi går från skogen till insjöarna där en del fisk fortfarande visar höga värden av cesium. Det handlar om grunda näringsfattiga sjöar med låg genomströmning. Sjöarna tillfrisknar, om än långsammare än man trodde från början.

? Tjernobyl var ett oönskat men storslaget experiment, som lärt oss vad som händer i naturen på ett revolutionerande sätt. Den kunskapen måste vi ta tillvara, säger Lars Håkanson, professor i geovetenskap vid Uppsala universitet.

Men Sverige gör tvärtom. Utbildning i radioekologi har helt försvunnit, vilket gör Lars Håkanson upprörd.

? Alla andra länder med kärnkraft satsar på radioekologi. I dag skriver vi kursböcker som direkt översätts till engelska och bara används utomlands.

Om Tjernobylolyckan har påverkat hälsan är svårt att få svar på. Martin Tondell är forskare på yrkes- och miljömedicinska kliniken i Linköping. I mer än tre år har han försökt publicera resultat om sambandet mellan Tjernobyl och cancer i Sverige, men ingen medicinsk tidskrift har accepterat studien. Och innan den är publicerad kan han inget säga.

? Att som forskare bara ställa frågan om Tjernobyl kan orsaka cancer är politisk. Sådana resultat vågar tidskrifter inte ta in, säger Martin Tondell.

Skribent Cecilia Bertilsson