Allt fler vilda grannar i städerna

MÅNGFALD - Hur står det till med mångfalden i våra städer? SNFs projekt Vilda grannar har frågat Sveriges kommuner om hur de arbetar för att bli grönare. Studien visar att närnaturen nu finns med på den kommunala dagordningen, särskilt i storstäderna.

Artikel 2003-4

159 kommuner har svarat på enkäten. Sveriges grönaste kommuner enligt studien är: Stockholm, Örebro, Trollhättan, Norrköping och Huddinge. Storstäderna har störst problem med utarmning av närnaturen, därför har de också kommit längst i arbetet för en grönare stad.

Många mindre kommuner har låtit bli att svara på enkäten. Glesbygdskommunen Norsjö påpekar i sitt svar att "Hela vår kommun är vildmark och vi behöver snarare mer asfalt". Flera mindre kommuner finns dock med bland de allra främsta: Trollhättan, Nybro, Sävsjö och Strängnäs är exempel på kommuner som kommit långt.

66 kommuner sätter upp fågelholkar varje år, sammanlagt drygt 6000 holkar. Tolv kommuner har skapat vägpassager för vilda djur och ytterligare femton planerar sådana. Fjärilsrestauranger har anlagts i 26 kommuner. Ytterligare femton planerar sådana.

43 kommuner har inrättat naturreservat i tätortsnära natur. 48 kommuner uppger att de anlagt och 22 att de planerar nya gröna områden på tidigare hårdgjorda ytor.

- Trots att den här studien visar på många positiva exempel så ligger svenska kommuner åratal efter utvecklingen i Holland och Tyskland, säger Per Isakson, projektledare för Vilda grannar.

För att hjälpa kommunerna har föreningen har sammanställt en idékatalog med 137 tips för grönare städer som kommer att spridas under hösten.

Årets höstkonferens har också rubriken "från grått till grönt" och handlar om hur vi får mer natur i vår vardag.

www.vildagrannar.snf.se

Om Sveriges Natur