Giftiga dammråttor

En aktuell studie från Greenpeace forskningsinstitut i England visar att många miljöfarliga kemikalier finns i vanliga dammtussar.

I våra hem är vi omgivna av miljöfarliga kemikalier. Vi exponeras för dem utan att märka det. En aktuell studie från Greenpeace forskningsinstitut i England visar att många av dessa kemikalier finns i vanliga dammtussar. När forskarna analyserade dammråttor från över etthundra engelska hem fann de höga halter av olika hormonpåverkande, cancerframkallande eller fortplantningsstörande ämnen: bland annat ftalater, en mjukgörare i PVC-plast, organiska tennföreningar, som också de används i PVC-material, olika bromerade flamskyddsmedel, alkylfenoler, ett tillsatsmedel i kosmetika och färger, samt klorparaffiner, som används i plaster och färger med mera.

– Kemiindustrin hävdar ofta att dessa kemikalier är bundna till varorna och därför inte belastar miljön. Den här studien visar vad industrins riskanalyser egentligen är värda, kommenterar Magnus Hedenmark, SNFs miljökemist.

www.greenpeace.org.uk