Liten bil ger bäst miljö

Går du i bilköpartankar? Gröna Bilisters lista över miljöbästa bilar 2003 hjälper dig att välja en miljövänligare bil.

Artikel 2003-4 Anders Friström

Alla bilar påverkar miljön, men det finns stora skillnader mellan olika bilmodeller. Föreningen Gröna bilister publicerar varje år en lista över årets miljöbästa nya bilar som reder ut skillnaderna. För att får vara med på listan måste bilarna ha låga utsläpp av miljö- och hälsofarliga ämnen, vilket tolkas som lägst EU-kraven för miljöklass 2005. Därtill finns en kvalgräns för koldioxidutsläpp på 226 gram per kilometer och vissa grundläggande säkerhetskrav.

I årets lista återfinns en rad biogasdrivna bilar i topp, tillsammans med två snåla dieselbilar, Audi A2 och VW Lupo, om de körs på rapsbränsle (RME). Etanolbilen Ford Focus placerar sig också högt upp i listan, liksom den lilla tvåsitsiga stadsbilen Smart, som är den snålaste bensinbilen i landet, tätt följd av Opel Corsa Eco - snålast i klassen småbilar. Hybridbilen Toyota Prius är bränslesnålast i mellanklassen.

Biogasbilarna framstår som överlägsna när det gäller utsläpp av fossil koldioxid. Men det gäller bara så länge de körs på ren biogas, med naturgas eller bensin som bränsle stiger koldioxidvärdet kraftigt.

Dieslar med raps (RME) som bränsle är mycket bränslesnåla, 0,35 l/km, och släpper därför ut lite koldioxid. Men de släpper ut mycket mer partiklar och kväveoxider än motsvarande bensinbilar och är därför inte att rekommendera i stadstrafik. På grund av den mycket låga bränsleförbrukningen kommer smådieslarna dock också högt upp på listan med vanlig diesel som bränsle.

En liten bil är en bränslesnål bil, därför trängs småbilarna i övre delen av listan. Men observera att samma modell finns med olika motorstorlekar, med helt olika bränsleförbrukning.

Opel Corsa Eco easytronic står för en intressant utveckling bland bensinbilarna. Det är i stort sett samma bil som den vanliga Opel Corsa, men med en ny datoriserad automatlåda görs växlingarna hela tiden så bränslesnålt som möjligt, vilket sänker bränsleförbrukningen med cirka tio procent.

Ford Focus flexifuel körs på etanolbränslet E85, som bara innehåller 15 procent bensin. Trots 40 procent högre bränsleförbrukning än den storleksmässigt jämförbara Toyota Prius, som är en bensin/el-hybrid, så blir koldioxidutsläppen 60 procent lägre, på grund av det förnybara bränslet.

- Vi är mycket nöjda med vår etanolbil, säger Mona Blomdin-Persson, miljöchef på SNF och Ford Focus-ägare. Tankställena blir alltfler i Stockholmstrakten, men fortfarande saknas etanolmack i vår hemkommun. Bränslet är billigare än vanlig bensin och den drar inte mer än en jämförbar bensinbil, vi spar både pengar och miljö.

Topp 30 - miljöbästa
bilar 2003