Storfixarna i Stubbhult

UPPDRAGET - Emådalens Naturskyddsförening arbetar praktiskt med naturvård. Stubbhult, ett helt lantbruk med skog, vallar, artrika ängar, djur och hagar, sköts småskaligt och ekologiskt.

Ytterligare fyra områden sköts av kretsens frivilliga, liksom Ekhyddan, kretsens klubbhus. Hur orkar de? Vi frågar Arne Ljungberg, vice ordförande i kretsen.

Hur kommer det sig att ni satsat så mycket på praktisk naturvård?

– Vi hade en studiecirkel i att ta hand om slåtterängar. För ett avsnitt om röjning var vi och tittade på en äng i Stubbhult. Markägaren tyckte att vi inte bara skulle röja i fantasin utan hjälpa till i stället. Det höll vi på med i två år, sedan sa markägaren att vi skulle få gården, eftersom han inte hade någon arvinge. I maj 2000 blev kretsen ägare till fastigheten.

– Stubbhult har blivit mycket uppskattat. Vi har cirka 1 000 besökare varje år som vill se den gamla miljön. Vi ordnar guidade visningar. Svinhuset har byggts om till informationsbod och vi har gjort en naturstig i skogen. Vi planerar också att ställa i ordning en gammal undantagsstuga för uthyrning.

Finns det hjälpande händer så det räcker?

– Det är mycket arbete. Jag är anställd på halvtid och vi har en person till på heltid. Dessutom har vi arbetslördagar, cirka tio personer arbetar aktivt med projektet. Ekonomiskt går det ihop, med hjälp av lönebidragstjänster, EU-bidrag och skogsavverkningar.

Hinner ni med något annat?

– Jodå, florainventeringar, fågelinventeringar och uppfödning av berguvar bland annat.
Har du några råd till andra kretsar om praktisk naturvård?

– Det viktigaste är att låta folk jobba med det de tycker är intressant. Vill man jobba med Handla miljövänligt eller florainventeringar ska man göra det, Vill man jobba praktiskt, gör man det. Men en förutsättning är förstås att det finns åtminstone någon som är lite händig.

www.stubbhult.nu