Med SNF-guider i naturen

UPPDRAGET * Naturskyddsföreningen i Stockholms län utbildar naturguider och erbjuder naturvandringar för allmänheten. Guiderna är biologer som fått guideträning av länsförbundet. Eva Sandberg är ansvarig för projektet.

Vad gör ni?

– Dels har vi en områdesguide på internet och dels har vi ett guideprojekt. Genom bidrag har vi haft möjlighet att timanställa femton utbildade biologer som guider. De leder nu utflykter såväl i närnaturen som i lite mer avlägsna naturreservat i länet.

Vad har guiderna fått lära sig?

– Vi har haft exkursioner, föreläsningar om ekologi och naturpedagogik med mera. Dess­utom har vi haft diskussioner om hur man ska kunna förmedla både naturkänsla och naturkunskap samtidigt. Fokus har legat på ekologi istället för artrabblande. Guiderna har själva tagit fram guidemanus för ett antal områden. De har också utvärderingar med sina besökare vid utflyktens slut. Nu i vår genomförs ett sluttest och de som klarar detta blir auktoriserade naturguider.

Hur är gensvaret?

– Vi har haft upp till 40 deltagare per utflykt under hösten. Utflykterna har annonserats i dagstidningarna, via våra hemsidor och e-postlistor. Vi når många som inte är medlemmar i dag.

Hur har ni råd?

– Vi har fått pengar från landstingets miljöanslag, miljödepartementet, miljöförvaltningen och länsstyrelsen. Nu söker vi mer pengar för att fortsätta och försöker finna former för att få in detta i föreningens vanliga verksamhet, men då kanske man måste ta betalt för utflykterna.

Råd till andra som vill göra liknande projekt?

– Ta tillvara all den kunskap som finns i föreningen. Diskutera hur man guidar människor i naturen. Arbeta också med formerna för hur man presenterar kunskapen och fundera på vilka man vill nå, liksom hur man effektivast marknadsför sina aktiviteter.

Naturguider över hela landet

SNF har tillsammans med Ornitologerna och Studiefrämjandet fått medel av Friluftsrådet till ett nationellt naturguideprojekt. 850000 kronor satsas under året på att utbilda närnaturguider runt om i landet.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Artikeln publicerades i