SNF skär ned

FÖRENINGEN * SNF tvingas till personalminskningar på riks­kanslierna i Stockholm och Göteborg.

Stabilt medlemstal räcker inte för att kompensera andra minskande intäkter och ökade kostnader. Nio av de cirka sextio anställda sägs upp, vilket kan komma att medföra försämringar i servicen till medlemmarna. Bland annat påverkas medlemsregistret, Sveriges Natur och informationsarbetet.

– Vi måste anpassa oss till de ekonomiska realiteterna och hoppas att viljan att bidra till föreningens arbete via insamlingar ökar, säger generalsekreterare Svante Axelsson.

Den bakomliggande orsaken är framför allt börsnedgången med utebliven avkastning på föreningens kapital som är placerat i räntebärande papper och etiska fonder på Stockholmsbörsen.

Tidigare har underskott i föreningens verksamhet uppvägts av de finansiella intäkterna. Men den historiskt sett unika perioden med kraftiga börsfall och negativ avkastning har minskat den inkomstkällan.

– Man kan vara efterklok och säga att vi borde ha gjort oss oberoende av börsen tidigare, säger Svante Axelsson, generalsekreterare i SNF. Men vi var tvungna att nyttja pengarna i miljöns tjänst och inte bara samla dem på hög under de goda åren. Vi är också långt ifrån ensamma om att ha hamnat i denna klämma.

År 2002 blev finansnettot minus 29,7 miljoner. För 2003 blir det positivt, verksamheten gick dock back med cirka 3,5 miljoner.

Framtida kapitalavkastning ska användas till att bygga upp reservfonderna igen.