Utsläppsrätter spräcker klimatmålet

KLIMAT * Tilldelningsplanen för utsläppsrätter till den svenska industrin börjar nu ta form. Risken är överhängande att utsläppshandeln leder till ökade utsläpp inom EU.

Regeringen har nu kommit överens med vänsterpartiet och miljöpartiet om principerna för utdelning av utsläppsrätter inom EUs handelssystem för koldioxid. Totalt får energi- och industrisektorn i Sverige ett gratis ?start­paket? av utsläppsrätter motsvarande 17-18 miljoner ton koldioxid. Det är ungefär i nivå med dagens genomsnittsutsläpp från de berörda företagen. Utöver detta tillkommer 2-4 miljoner ton för att företagen ska kunna expandera och bygga nytt. Denna pott motsvarar en ökning av de svenska koldioxidutsläppen med mellan 3-6 procent.

– Förslaget är helt oacceptabelt, säger Svante Axelsson, generalsekreterare i Svenska Naturskyddsföreningen. Om industrin tillåts att öka Sveriges utsläpp blir frågan vilken sektor som ska tvingas dra ned på sina utsläpp för att vi ska uppnå det nationella klimatmålet.

Under våren vidtar arbetet med att fastställa exakta tilldelningar för de cirka 300 svenska anläggningar som berörs av systemet. Tilldelningsplanen ska därefter godkännas av EU-kommissionen. Redan år 2005 öppnar utsläppsbörsen på försök. Marknaden kommer då att visa om politikerna i medlemsländerna gjort tilldelningen tillräckligt stram. Har man delat ut för mycket blir priset så lågt att systemet inte kan fungera. Då kommer EU inte att kunna nå sitt mål om att minska kol­dioxid­utsläppen med 8 procent till 2012.