Värmländsk naturskog skyddas

SKOG * Havsvalladalen, ett av de största naturskogsområdena i Värmland, skyddas som naturreservat efter en framgångsrik aktion av SNF.

En dag lade SNF-aren och skogsinventeraren Sebastian Kirppu märke till något som såg ut som gammelskog i utkanten av sina flygbilder. Han for dit och fann Havsvalladalen, det kanske största kvarvarande naturskogsområdet i Värmland, cirka 1500 hektar. Länsstyrelsen var dock måttligt intresserad av ännu en skog att skydda. Vid senare besök fann Sebastian att en del av skogen var snitslad för avverkning. Han tog kontakt med markägaren, Stora Enso, och uppmanade dem att avstå från avverkning, men möttes inte av någon förståelse. Ytterligare omfattande avverkningsanmälningar uppdagades. Området var akut hotat!

Sebastian fick länsstyrelsens uppdrag att inventera dalgången och föreslå reservatsgränser. Ett intensivt lobbyarbete inleddes av SNF och Greenpeace gentemot markägaren Stora Enso och länsstyrelsen. En tvådagars exkursion i området i oktober 2003 med berörda parter och SNF löste upp knutarna. Naturvårdsverket ansåg att området borde skyddas. Länsstyrelsen fick i uppdrag att utreda reservatets gränser. Stora Enso förklarade sig positiv till reservat under förutsättning att man fick annan mark i utbyte.

– Detta är en stor seger för naturvården, äntligen kommer Värmland att få ett hyfsat stort skogsreservat, säger Kristoffer Stighäll, ledare för SNFs projekt vitryggig hackspett.

Naturen i Havsvalladalen är en mosaik av blockmarker, sumpskogar, myrar, bäckar och tallnaturskog, vilket tillsammans skapar mycket höga naturvärden. Här finns också partier med mestadels gran- eller lövskog, särskilt asp och sälg.

Totalt har mer än 80 signalarter hittats i området, varav drygt 30 finns med på den nationella rödlistan. Det handlar bland annat om sex fågelarter, nio mossor, 16 svampar och hela 38 lavar. Den starkt hotade grenlaven finns här på sin sydligaste kända lokal i landet.

Stora delar av skogen i Havsvalladalen är självföryngrad efter brand och opåverkad sedan huggningar för över 100 år sedan. Det finns rikligt med torrträd, högstubbar och brandstubbar. Skogsbrand är därför tänkt att vara en av de främsta skötselmetoderna för det nya reservatet.

I dag är endast 0,4 procent av Värmlands skogsmark skyddad. Havsvalladalen kommer att bli den största skyddade naturskogen i länet, om alla löften håller hela vägen.