Havsnätverket går till sjöss

UPPDRAGET * Naturskyddsföreningens nybildade havsnätverk går i sommar till sjöss för en turné längs Sveriges kuster. Tanken är att återigen sätta fokus på våra hotade kust- och havsmiljöer.

Bo Björnsäter är projektledare för havskampanjen 2004. Han är marinbiolog och aktiv inom Naturskyddsföreningen i Stockholms län.

Vad ska ni göra?– Vi turnerar med segelfartyget Sunbeam i sommar och besöker ett antal hamnar från Gävle till Marstrand. I hamn visar vi en utställning om havsmiljöfrågor, akvarier med havets djur och växter och bokbord med informationsmaterial om havsmiljö och fiske. SNF-kretsen på orten tar emot med egna aktiviteter på kajen, politikerutfrågningar, paneldebatter med mera. Under Almedalsveckan i Visby kommer kampanjen också att vara på plats för att ställa politikerna mot väggen.- Båten kommer även att användas till exkursioner för politiker och press. Vi kommer att ha dykare ombord, liksom utrustning för att ta bottenprover.

Vad vill ni uppnå? – Det är tio år sedan SNF senast drev en havskampanj. Nu är det dags att föra upp havsmiljöfrågorna till ytan igen. Situationen i havet har med få undantag blivit sämre. Minskade utsläpp från land har inte lett till minskad övergödning av havet. Bottensedimenten läcker lagrade näringsämnen. Minskade miljögiftshalter, som lett till en förbättrad situation för havsörnen och sälarna, är en ljuspunkt. Men torsken är akut hotad och plattfiskarna minskar också kraftigt. På västkusten breder bottendöden ut sig.- Havsnätverket vill uppmuntra till lokalt arbete med havsmiljöfrågor. Även kretsarna i inlandet kan ju känna ett engagemang för havet. Allt hamnar ju där till sist, inte minst utsläppen från jordbruket och trafiken.