SNF-fröbank i Skåne

MÅNGFALD*Naturskyddsföreningen i Skåne har fått bidrag från två sparbanksstiftelser för att anlägga en ?fjärilsträdgård? och en fröbank med ovanliga kulturväxter i Skånes djurpark.

De senaste decenniernas växtförädling har gjort att många prydnadsväxter inte längre producerar någon nektar. Nektarsökande insekter har fått det allt svårare. Med fjärilsträdgården vill föreningen visa parkförvaltare och trädgårdsintresserade hur man med enkla medel kan få fler arter i närmiljön. Fröbanken ska bidra till att utbredningen av ovanliga skånska gårds- och kulturväxter ökar.