Nöjda SNF-kretsar

FÖRENINGEN * SNFs kretsar är vid gott mod och gör mycket, men man lider ofta brist på aktiva. Det visar en ny enkät bland föreningens kretsar.

En enkät skickades ut till de 272 kretsarna i slutet på förra året och lite mindre än hälften svarade. Sammanfattningsvis är en stor majoritet nöjda med vad som åstadkommits. En vanlig kommentar är att man är nöjd utifrån de resurser som finns, men att man vill få in fler aktiva och att det borde göras mer. De flesta kretsarna uppger dock att man har mycket aktiviteter och nästan en tredjedel hade mer än 15 utåtriktade aktiviteter per år. Ide flesta fall deltog totalt mellan 50-200 personer i aktiviteterna under 2003. Den övervägande delen av kretsarna har annars mellan 6 och 15 aktiva medlemmar, medan var femte krets har mer än 20. Det vanligaste antaletmedlemmar i en kretsstyrelse är sju stycken men mer än var tredje styrelse har tomma stolar. Förklaringen till de här vakanserna är oftast att det är svårt att hitta engagerade personer, allmän tidsbrist och ovilja att ta på sig uppdrag.Väldigt många kretsar, hela 80 procent, har i dag egna hemsidor och en mindre del, cirka20 procent använde e-post för att skicka information till medlemmarna. Mer än hälften gjorde sammanlagt två tryckta utskick och nästan lika många skickar ut välkomstbrev till nya medlemmar. Större delen av kretsarna samarbetade med någon annan organisation under det gångna året, mest Studiefrämjandet, men också medSTF, ornitologiska föreningar, Friluftsfrämjandet och hembygdsföreningar. Även ekologiska odlare, biodlare och kommunens miljökontor nämndes som samarbetspartners.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Artikeln publicerades i