Stoppa avverkningar i statens skogar

SKOG * Den samlade miljörörelsen uppvaktade i april miljö- och jordbruksutskottet i riksdagen och krävde avverkningstopp i de statliga skogarna tills alla områden med höga naturvärden skyddats. Statens skogsförvaltning måste vara ett föredöme, säger SNF, Greenpeace och WWF i ett gemensamt uttalande.

I dag är ytterst lite skog skyddad i lag; nedanför fjällskogsgränsen är siffran mindre än en procent av den produktiva skogsmarken. Forskning visar att cirka tio procent av dessa marker behöver undantas från intensivt skogsbruk.? Det finns ett starkt folkligt stöd för särskild hänsyn i statens skogar. Studier har visat att svenskarna värderar hänsyn till biologisk mångfald och landskapsbild allra högst i statens skogsförvaltning. De produktionsinriktade signaler som skogsminister Ulrica Messing skickar ut saknar folklig förankring, säger Mikael Karlsson, ordförande i SNF.Naturvårdsverket har pekat ut 885 områden, totalt 341.000 hektar, med statlig skog som innehåller höga naturvärden. En slutsats är att det finns större arealer skyddsvärda skogar än man tidigare känt till.Verket föreslår att alla utpekade skyddsvärda statliga skogar söder om Västerbottens län och nedanför gränsen för fjällnära skog ska skyddas. I avvaktan på ytterligare inventeringar i Norrbottens och Västerbottens län anser verket att inga avverkningar bör ske i de utpekade områdena i dessa län.De tre miljöorganisationerna anser att all skyddsvärd statlig skog som utpekats i Naturvårdsverkets inventeringar bör skyddas.