Turist i grannskogen

UPPSLAGET: Eva-Lena Neiman har funderat kring begreppet turism och hittat böcker som vill öka kunskapen och lusten till upplevelser hemmavid.

Går turism och kultur verkligen att förena, undrar redaktören i ett radioprogram som är min tankefärdkost under en bilresa.En kulturarbetare påpekar att turismen allt för ofta stannar vid ytan, medan kultur måste borra djupare i tradition och tanke. Kanske kan den insikten också appliceras på diskussionen om turism och naturvård?Rena semestern om ekoturism i Sverige (SNFs årsbok 2004) belyser på olika sätt problemen men med betoning på möjligheterna. Naturen, och de upplevelser som den erbjuder, är så mycket mer mångfasetterad och rik än i de flesta turistbroschyrer.

En framsynt ekoturism kan inte bara locka med storslagenhet, utan måste också borra sig djupare in i skogar, myrmarker och fjäll. Ytan är inte nog, vackra vyer måste omformuleras till detaljer och äventyr som vi knappt anat. I ena semestern berättas bland annat om den danska familjen som sysslar med systematisk älgsafari, kväll efter kväll. Men spaningar i naturen kan lika gärna handla om långskägglavar och tickor som om älgar:Älskade älgar en kärleksförklaring till skogens konung av Torsten Blomquist (Media Express Förlag och Information),Tickboken av Klas Jaederfeldt och Långskägget, Urskogens flaggskepp av Peter Turander och Bengt Oldhammer (Naturskyddsföreningen i Dalarna). Väsenskilda, men lockande, böcker, skrivna av eldsjälar som visar vägen!När jag också för ovanlighets skull, låtit mig fängslas av de praktfulla bilderna i Natur i Nord Naturskydd i Norden under 1900-talet(Nordiska Ministerrådet) blir det tydligt att det ännu finns en natur som väntar på oss, inte i ett exotiskt fjärran utan här intill i våra nordliga regioner. De vackra vyerna i Natur i Nord är uppdelade i biotoper. Rubriker som skog, öppet land, insjö och våtmark strukturerar på ett bra sätt. Och det finns kartor i boken! Kartor och saklighet är delar av den guidning som jag tror är en viktigare kärna än det äventyrliga inslaget i ekoturismen. Vi behöver ledsagare ut i naturen. Böckerna anger riktning men än viktigare är kunniga och engagerade människor. Det är bra att SNF nu inleder utbildning av närnaturguider i samarbete med Studiefrämjandet och Ornitologerna. Andras främmande närnatur kan bli våra nästa turistupplevelser.

Till sist vill jag passa på att nämna den vackra och pedagogiska Lilla havsboken av en lång rad konstnärliga illustratörer och med texter av Ann Westermark och Annika Rockström(Tjärnö Marinbiologiska laboratorium). Här är det konstnärernas förmedling av de komplexa och förunderliga varelser som havet härbärgerar som lockar ut till havsturism med kunskap! För den som vill fördjupa idédiskussionen om hur det framtida skogslandskapet skall förvaltas på ett hållbart sätt har Carlssons förlag givit ut den ambitiösa Inte bara träd hållbart mångbruk av skogslandskapet. En rad forskare har medverkat, bland annat SNFs ordförande Mikael Karlsson som både skriver om genmodifiering av skogsträd och hämtar exempel från konflikthantering och skogsskydd i Tanzania.

Text: Eva-Lena Neiman