Utflykter till Västerbottens pärlor

UPPDRAGET * Årets riksstämma 19-20 juni är förlagd till Umeå. Samordnare för de lokala arrangemangen och utflykterna är Åsa Laurell, tidigare ordföranden i Umeåkretsen.

Hur går det med förberedelserna inför stämman?- Det har gått väldigt bra! Vi är flera som hjälps åt. Med i ordnandet av utflykterna är både Länsförbundet och kretsarna i Umeå, Skellefteå, Vilhelmina och Vindeln. Jag har ett heltidsjobb annars så det är lite körigt men det har varit roligt att samarbeta med riks, och att få kontakt med andra kretsar. Det är bara en del detaljer, exempelvis logistiken med bussar, som inte är färdiga ännu.Hur ser er del i programmet ut så här långt?- De som kommer redan på fredagen har tillfälle att vandra på Isälvsleden och besöka ett intressant geologiskt område, Lerfallet, i närheten av Umeå. Sedan är ytterligare tre utflykter inbokade. En halvdagsutflykt går till Umedeltat som är väldigt omdiskuterat isamband med Botniabanan. Den tredje kortare utflykten kommer att gå till skogar i Västerbottens inland och skabland annat handla om frågor som naturreservat och hur de påverkar skogsbranschen. En större resa på två dagar går till älvdalen runt Vapstälven vid norska gränsen. Där kommer kunniga guider berätta om älven och planerna för utbyggnad på den norska sidan. På festen på lördagen blir det stående buffé med västerbottnisk mat på Gamlia, Umeås frilufts- och hembygdsmuseum.Varför ska man åka på riksstämman?- Det är ett supertillfälle att träffa andra från föreningen, få kontakter och inspiration. Man har också en chans att vara med och styra i förhandlingarna om motioner och förslag. Umeå är dessutom underbart i juni när det är ljust hela nätterna – och innan myggen kommer. Det ska bli jätteroligt och alla är hjärtligt välkomna!

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Artikeln publicerades i