Årsbok om barn och natur

Hur väcker man barns naturintresse? Har naturen någon chans i en omgivning där datorer och nya medier frestar? Det är sådana frågor som är utgångspunkten för Naturskyddsföreningens årsbok 2005.

Just nu sitter journalisterna Mats och Åsa Ottosson i sin skrivarstuga under sörmländska lönnar och pusslar ihop de sista texterna till Livet leker – med barnen i naturen. De har under vår och sommar samlat material och arbetat som årsboksredaktörer.Det blir en bok för alla vuxna som vill upptäcka naturen ihop med barnen.- Vi vill visa att det inte alls är svårt, och att det inte krävs avancerade naturkunskaper. Det gäller bara att ta sig ut. Barnen själva, äventyret naturen – och en god matsäck – brukar sköta resten, säger Mats Ottosson. Följaktligen finns ett kapitel med goda matsäckstips i boken. Liksom ett kapitel om att fiska med barn (av Kaspar i Nudådalen-författaren Mikael Engström) och om barndomens kojor (av författaren Björn Berglund). Dessutom konkreta tips om exempelvis hur man gör upp eld och hur man finner spänningen ute om natten. Vi möter vidare några kända och okända som berättar om vad naturen betydde för dem i barndomen och därmed senare i livet.Vi får också möta erfarna naturpedagoger och följa med på spännande naturäventyr med natursnokande barn och vuxna från Umeå i norr till Rosengård i söder.Årsboken 2005 handlar alltså en del om vad vuxna kan lära barn om naturen. Men också ganska mycket om vad barn kan lära vuxna. För barn är naturbegåvningar.

Text: Carl-Axel Fall

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Artikeln publicerades i