Med alla sinnen

UPPSLAGET * Böcker kan inte ge sinnesupplevelser med naturens styrka, men väcka dofter, smaker och minnen till liv. Eva-Lena Neiman har hittat populär, ambitiös och sinnlig vetenskap i höstens boktips.

Sommaren 1750 drabbas Linné av gikt och kan varken äta eller sova. Det enda som efter ett par veckors sjukdom kan bota honom är – smultron. Berättelsen finns i den roliga och kunniga Läkaren Linné – Medicinens dubbla nycklar av Nils-Erik Landell (Carlssons). Linné bygger upp ett sinnrikt läkesystem med, bland annat, tio dofter ordnade i motsatspar som ?myskdoftande och getabocksluktande?. Hans förmåga att dras in i naturens omtumlande sinnesstyrka verkar oskiljbar från det vetenskapliga arbetet. Sinnlighet, medicin och botanik vävs samman.Att naturupplevelser involverar alla sinnen utmanar varje naturskildrare. En text eller bild som bågnar av ambitiös önskan att återskapa naturupplevelser, kan kännas märkligt stum. Återkopplingen till sinnesintrycken måste ske i mottagarens fantasi. Därför kan de torraste av texter ibland brinna klarare än de av känslor tändvätskeindränkta.

Själv faller jag för den vetenskapliga och till synes doftlösa Flora Nordica, General Volume, chefredaktör Bengt Jonsell,(The Bergius Foundation, The Royal Swedish Academy of Sciences). Av planerade 14 volymer har hittills två utkommit som omfattar olika växtgrupper. Detta band är grundläggande med en omfattande ordlista med botaniska termer (på engelska), teckningar som förklarar fackbegrepp, genomgång av botaniska pionjärer, nordens naturgeografi och växtskydd. Det är imponerande och strikt rent redigerat.Från denna gigant till den lilla fina Linnés blomsterur av Karin Martinsson, Prisma, löper en spröd men glödgad tråd tillbaka till Linné. Ett par andra enkla men innehållsrika böcker vill jag knyta ihop med samma tråd: De Goda Ogräsen och Delikatesser från Dikesrenen, Ingegerd Horinsky med flera (Föreningen Natur och Samhälle i Norden) och Ekologiska odlingstips, Paul Teepen (eget förlag). Läs, odla, skörda, njut – av såväl det tuktade som det vilda!

I dag försöker forskare härma lotusblommans självrenande yta och skapa lim med havstulpanernas fästningsförmåga. Så spinner vetenskapen vidare på Linnétraditionen med moderna laborativa verktyg. Även djur står modell för såväl problemlösning som skogsmaskiner i den populärvetenskapliga Härmapan människan av Håkan Borgström (Alfabeta) som passar både barn och vuxna.Sist, tre böcker med kunskap och inspiration till egna utflykter Den vilda stadenav Stefan Casta med bilder av Staffan Ullström (Opal).En behändig uppslagsbok för stadsbor, skolor och dagis.Fåglarnas Ottenby (Sveriges ornitologiska förening) med text av Lars Lindell och vackra akvareller av Peter Nilsson är en fin presentbok till en ung fågelskådare, kanske med ett löfte om en resa som komplement?Lärorik är också Den hemlighetsfulla trananav radarparet Göran Bergengren, text och Ingvar Björk, bilder (Natur och Kultur). Kunskap omformad till en berättelse att läsa och kanske drömma om en tranresa till våren.

Text: Eva-Lena Neiman