Surt också om hundra år
Artikel 2004-4

Det sura regnet över Sverige har minskat kraftigt sedan 1980-talet. Men hur lång tid tar det innan marken och vegetationen återhämtar sig? Liisa Martinsson vid Lunds tekniska högskola har försökt svara på den frågan med hjälp av noggranna datormodeller av markkemin. Svaret är att utan fortsatta utsläppsminskningar kommer marken i de aktuella provytorna i Västsverige att vara försurade ännu om 100 år.
Datormodellerna kan också användas för att svara på frågor av typen: om vi vill att marken ska återhämta sig till år 2020, hur mycket måste vi då minska utsläppen i dag? Uppgifterna kan användas som underlag i de kommande omförhandlingarna av Göteborgsprotokollet om långväga gränsöverskridande luftföroreningar.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson