Torskfiskestopp nu

HAV: Totalt torskfiskestopp i Kattegatt och östra delen av Östersjön, det är havsforskarnas och SNFs krav till regeringen.

Följ Internationella Havsforskningsrådet, ICES, råd och agera kraftfullt för att införa ett stopp för torskfisket i Kattegatt och i det östra beståndet i Östersjön! Den uppmaningen riktar SNF i ett brev till jordbruksminister Ann-Christin Nykvist.- Politikerna måste äntligen ta forskarnas råd på allvar, säger Svante Axelsson, generalsekreterare i SNF. Jordbruksministern kan räkna med ett gott stöd från de blivande EU-parlamentarikerna. Alla partier har lovat SNF att de ska agera för att EU ska följa ICES rekommendationer.I Kattegatt är torskbeståndet i allvarlig kris. Beståndet ligger i dag 60 procent under vad som anses vara säkra biologiska gränser. Av Östersjöns två bestånd är det östra mest hotat. Det ligger till och med under den nivå som krävs för att beståndet inte skariskera ett totalt sammanbrott. Här rekommenderade havsforskarna förra året ett maximalt uttag på 13000 ton. Den politiskt beslutade fångstkvoten blev sedan 32000 ton.