Skydda dig mot fästingar
Artikel 2004-5

Fästingburna sjukdomar ökar alltmer. Luise Stjernberg vid Lunds universitet har i en avhandling studerat hur man skyddar sig mot dem. Hon fann att risken för borrelia-infektion visserligen var låg, 0,5 procent per bett, men också att var fjärde av dem somt fått borrelia hade kvar besvärande symptom fem år efter behandling.

Vilka förebyggande åtgärder hjälper då? Att slå gräset kring sommarstugan kan vara en bra idé liksom att använda heltäckande och skyddande klädsel när man går i högt gräs. Att kolla av kroppen dagligen och ta bort fästingar så snart som möjligt är också viktigt. Ofta rekommenderas ljusa kläder som ett sätt att undvika fästingarna. Det visade sig dock vid ett experiment vara precis tvärtom.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson