Stjärnan i Rättvik

MÅNGFALD * Den lilla sjön höll på att bli ett stycke sankmark. Sly hade tagit över och inga fåglar häckade. Men efter stora insatser lyser Glistjärn åter.

I Dalarnas hjärta, omkring fem kilometer norr om Rättvik, ligger den lilla, grunda fågelsjön Glistjärn. Ända sedan slutet av 1800-talet har sjön vuxit igen allt mer. Utdikning, igenväxande slåtterängar och ett kalkbrott som dikat ur och dumpat kalk i sjön har orsakat förändringen.

Fågellivet har utarmats, den fina utsikten över sjön helt försvunnit och det har inte längre gått att fiska eller bada. Rättviks naturskyddsförening, Fältbiologer och privatpersoner har under åren försökt göra något åt sjöns tillstånd men arbetet har gått trögt. Nu verkar emellertid många års ansträngningar äntligen ha gett resultat.

Restaureringen av sjön började 2000 med att man röjde området från sly och höjde vattennivån genom att gräva vattenspeglar och konstruera holmar. En betesförening bildades för att bibehålla ett öppet landskap.

– Fågellivet svarade nästan direkt, säger Björn ?Ebbe? Evbjer, ordförande för Rättviks Naturskyddsförening. Skrattmåsarna var den art som kom tillbaka först. De fungerar lite som en indikatorart, finns det förutsättningar för dem finns det förutsättningar för övrigt fågelliv. De är också viktiga eftersom de varnar för rovfåglar.

I dag häckar skäggdopping, svarthakedopping, tofsvipor och grönbena vid sjön och man har haft besök av rariteter som svart stork, skäggmes och rödhuvad and.

– Vi har haft en bra fågelvår och sommar, konstaterar Björn Evbjer.

Målet för framtiden är nu att fortsätta skapa en brokig samling av vattenspeglar och holmar där insekter, fisk, fågel och människor kan trivas.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Artikeln publicerades i