Utsläppsvärsting stoppas

ENERGI * Vattenfall skrotar nu sina planer på att sätta igång det gamla oljekraftverket i Stenungsund och elda det med smutsiga restoljor från Scanraff.

Företaget presenterade i våras sina planer i ett brett samråd med miljöorganisationer, allmänhet och miljömyndigheter. SNF lämnade, tillsammans med Stenungsundskretsen och länsförbundet i Bohuslän, starkt kritiska synpunkter. Föreningen menade att projektet skulle skapa oacceptabla utsläpp, motverka de nationella miljömålen och vara oförenligt med svensk energipolitik.

Enligt sin egen tidplan skulle Vattenfall ha lämnat in en ansökan om miljöprövning i april. Men denna försenades och i juni beslöt företaget därför att avvakta.

I september beslöt så Vattenfall att stoppa projektet helt.

– De affärsmässiga förutsättningarna har successivt försämrats och osäkerheten har ökat. Naturligtvis har vi också vägt in de kritiska synpunkter som kommit under samrådsförfarandet, liksom våra egna ambitioner på miljöområdet, säger Stefan
Brolin från Vattenfall.

Företaget pekar särskilt ut den lokala kritiken mot projektet som en anledning att inte gå vidare.

Vattenfall fick ingen tilldelning av utsläppsrätter till projektet, vilket bidragit till osäkerheten om lönsamheten.

– Det är glädjande att Vattenfall tagit sitt förnuft tillfånga och stoppat värstingprojektet, säger Karolina Ardesjö Lundén, SNFs miljöjurist. Vi förbehåller oss rätten att tro att vår kritik var tuvan som fick lasset att stjälpa.