Varm Vintermat

Visst går det att äta gott ute i november. Här är några friluftsmänniskors bästa tips.

Artikel 2004-5

Bosse Gustafsson, kanotpaddlare, fjällmänniska och teknikkonsult

Pepparrotsköttet på Bosse Gustafssons Trangiakök sprider ljuvliga dofter i skogsgläntan hemma i Sunnersbol utanför Uppsala.

Som kanotpaddlare, fjällmänniska och teknikkonsult älskar han naturen lika mycket som matlagning ute i det fria.

Har man en gång njutit Bosses friluftskokkonst är det i det närmaste otänkbart att återgå till frystorkat. Trerätters är självskrivet och favorit-råvarorna är whisky och grädde.

Bosses bästa råd är att inte komplicera saker och ting, utan att så långt det går använda samma ingredienser som hemma. Krävande friluftsaktiviteter ger garanterat en kurrande mage framåt kvällen.

- Jag har varit hungrig hela livet. Som ung blev jag nästan aldrig mätt, ler Bosse.

FÖRRÄTT

Crostini, frasigt kex som finns färdiga att köpa på påse
 Tapenaderöra, olivröra som finns att köpa på burk. Lägg en rejäl klick tapenade på varje crostini. Njut!

BOSSES PEPPARROTSKÖTT MED ROTSAKER

(4 personer)

högrev med ben av nöt eller kalv, cirka 5-8 hg.
3 grönsaksbuljongtärningar
3-4 lagerblad
10-15 vitpepparkorn
3-4 kryddpepparkorn
2-4 nejlikor
2 st gula lökar
4-6 morötter
1-2 dl rotselleri
pepparrot efter smak
1-2 dl grädde
salt och vitpeppar
6-8 potatisar
Eventuellt lite färsk
persilja att dekorera med

TILLAGNING:

Dagen innan: Koka upp cirka 4 dl vatten med lagerblad, nejlikor, skivad lök och 2 buljongtärningar, lägg i köttet och låt det sjuda försiktigt i ungefär 1,5 timme. Tag upp köttet och sila buljongen. Tag cirka 2-3 dl buljong, som kokas upp, häll på grädden och smaka av med pepparrot och salt. Tänk på att det ska smaka lite starkare än normalt, då potatis och grönsaker sen kommer till och späder ut smaken. Red såsen med vetemjöl som rörts ut i kallvatten. Rensa köttbiten, skär ut köttet i mindre bitar och blanda med såsen. Häll allt i ett tillslutande kärl och ställ i kylen.

Skala morötter och rotselleri och skär i 3-5 cm långa stavar. Koka upp 1 dl vatten med 1 buljongtärning, lägg först i morötterna, och låt dem koka 2-3 minuter, lägg då i rotsellerin och koka ytterligare 2-3 minuter. Lite tuggmotstånd och spänst är bra. Häll i durkslag och låt kallna, lägg i plastpåse och in i kylskåp.

Utomhus på friluftskök: Skala potatisen och skär i mindre bitar så kokar de snabbare. Bjud förrätten medan potatisen kokar. När potatisen är nästan kokt, häll på rotsakerna över potatisen så att de också blir varma. Kastrullen ställs sen åt sidan, med lock så att allt håller sig varmt medan kött och sås värms. När köttet är varmt så hälls kokvattnet från potatisen av. Servera vackert upplagt, med rotsakerna för sig, och ha med en tub pepparrot för dem som vill ha lite.

KANELMANDELÄPPLEN MED VANILJGRÄDDE OCH SHERRYLINGON

(4 personer)

3-4 äpplen, gärna syrliga och lite omogna
10-15 st sötmandlar
0,5 dl socker
1 msk kanel
2 msk smör
3 dl vaniljvisp

Till garnering och smakbrytning, lite sherrylingon

TILLAGNING:

Sherrylingon: Lingon kan torkas i ugn vid 50 grader. Bred ut ett lager på en plåt. Tar cirka två dygn, man får röra lite i lingonen då och då. Det känns tydligt när de är riktigt torra. Fortsätt annars några timmar till. Torkade lingon kan användas på olika sätt, och förvaras i åratal. Här tar vi en matsked lingon och häller på lite sherry. Detta får stå över natten.

Dagen innan: Hacka mandeln i småbitar, häll i en plastpåse, fyll på med socker, kanel och smör, knyt ihop och ställ i kyl. Skala äpplena, skär dem i mindre bitar, lägg i plastpåse och ställ in i kylen till nästa dag.

Utomhus på friluftskök: Vispa vaniljvispen. Häll påsen med smör, kanel, mandel, socker och därefter äppelbitar i en kastrull och värm/stek alltihop. Servera varmt, med lingonbestyckad vaniljgrädde.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson