Bevara Städjan

NATURVÅRD * Idrefjälls skidanläggning aktualiserar nu gamla planer på att bygga skidliftar och backar på det naturskyddade fjället Städjan i norra Dalarna. Tanken är att binda ihop Idrefjälls och Fjätervålens backsystem, samtidigt som man vill skapa nya nedfarter på Städjans sluttningar. Hela exploateringsområdet är naturreservat och Natura-2000 område. Det särpräglade fjället är också ett populärt vandringsmål.Både länsstyrelsen och regeringen har tidigare sagt nej till exploatering, ändå återkommer Idrefjäll och Älvdalens kommun nu med förnyade planer.Naturskyddsföreningen i Älvdalen vill att exploateringen görs utanför reservatet. SNF i Orsa vill stoppa utbyggnaden.- Vi jobbar hårt mot en exploatering, för oss är Städjan ett heligt berg, dalarnas Fujiyama, säger Anders Munthers, SNFs länsordförande i Dalarna. Vi vill försöka hitta andra mer ekoturistiska alternativ. Visst behövs jobb i glesbygden, men inte till vilket pris som helst.Naturvårdsverket har svårt att se hur projektet ska kunna genomföras.- Vi har inte yttrat oss i det nya ärendet än, men tidigare har verket varit starkt kritiskt, säger Björn Risinger, chef för naturresursavdelningen. Grunderna för ett eventuellt undantag från Natura 2000-reglerna är svaga. Exploatörerna måste därtill lyckas med att få dispens från naturreservatsbeslutet, tillstånd för vattenverksamhet och miljöfarlig verksamhet, samt ett upplåtelseavtal med markägaren, staten.Naturvårdsverket har tidigare godkänt en turistexploatering på Hemmaråsen, på andra sidan Idrefjäll, berättar Björn Risinger, och ser det som ett fullgott alternativ.