Havsvalladalens framtid oviss

SKOG * Naturskogen i Havsvalladalen, den största i södra Sverige, saknar fortfarande skydd. Ännu vilar dock motor-sågarna. Förhandlingar pågår och SNF bevakar och driver på.

Förra året uppmärksammade SNF akuta hot mot naturskogen i nordvärmländska Havsvalladalen (se SN nr 1/04). Efter diskussioner med länsstyrelsen, Naturvårdsverket och markägaren, Stora Enso, sköts avverkningarna på framtiden. Länsstyrelsen fick i uppdrag att ytterligare dokumentera området och komma med förslag till avgränsning.- Man fortsätter att avverka runt omkring, men i Havsvalladalen är det utlovat avverkningsstopp åtminstone för ett år framåt, säger SNFaren och skogsinventeraren Sebastian Kirppu.Havsvalladalen utgörs av gammal talldominerad naturskog mellan Höljessjön och Örsjön i nordligaste Värmland. Området gränsar i söder till naturreservatet Brånberget och en stor grannaturskog runt Havssjön. Totalt utgör detta område över 3000 hektar och sträcker sig över en mil i landskapet. Detta utgör det i särklass största kvarvarande oskyddade naturskogsområdet i hela Värmland, och södra Sverige. Södra delen av området är fortfarande nästan helt orört. I norra delen finns lite mer påverkade naturskogar. – Det är ovanligt med tallnaturskog som skyddsobjekt i Värmland säger Sebastian Kirppu. Här har vi en stor dalgång med tallnaturskog, mycket artrik. Det finns exempelvis många lavar som kräver gamla träd. Dvärg-bägarlav är rödlistad art som växer på gamla tallågor, lunglav och skrovellav är andra exempel, liksom grenlav (första fyndet i Värmland). Lavskrikan finns i området liksom tretåig hackspett. Kungsörnen häckar i närheten. 80 procent av dalen klassas som värdekärna av Länsstyrelsen.I november förra året hölls ett möte mellan länsstyrelsen, Naturvårdsverket och markägaren. Inför mötet skrev SNF ett brev till Naturvårdsverket där föreningen återigen vädjade om att området borde skyddas i sin helhet.- Mötet resulterade tyvärr inte i någon enighet, säger Kristoffer Stighäll, projektledare för SNFs projekt vitryggig hackspett. Däremot bildades en arbetsgrupp med länsstyrelsen och markägaren som ska ta fram förslag på hur Havsvalladalen kan skyddas, både genom reservat och modifierade skogsbruksmetoder. Under tiden kommer inga avverkningar att ske. SNF följer noggrant den fortsatta utvecklingen för detta värdefulla skogsområde.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Artikeln publicerades i