Miljoner till lokal naturvård

MÅNGFALD * Nu satsas statliga pengar på kommunal naturvård. 300 miljoner spenderas under tre år bland annat på kommunala reservat, naturinformation och restaurering av hagmarker.

Av det totala anslaget från regeringen har länsstyrelserna nu fördelat 80 miljoner kronor för 2004. Resten fördelas under detta och nästa år. Statsbidraget får högst vara 50 procent av totalkostnaden, resten måste kommunerna själva finansiera.De kommunala naturvårdsprojekten genomförs med fördel i samarbete med föreningslivet. I bidragen för 2004 dominerar naturvårdsinsatser, men även naturinformation, friluftsliv och folkhälsa finns med. Ett antal kommunala naturreservat blir verklighet med hjälp av naturvårdsbidragen, liksom skötselplaner, naturstigar och naturguideprojekt. Restaurering av våtmarker, hagar och kulturlandskap är också populärt.Kommunerna kan söka bidrag vid ytterligare två tillfällen i mars 2005 och mars 2006.- Vi ser positivt på bidragen, säger Eva Sandberg från Naturskyddsföreningen i Stockholms län. Vårt län får sammanlagt 7,4 miljoner kronor. Det blir inte så mycket per kommun men pengarna kan ändå sätta fart på naturvården och kanske på bildandet av de 73 nya tätortsnära reservat som utlovats i länet sedan tidigare. Riksföreningens närnaturguideprojekt kan också få en skjuts runt om i landet med hjälp av dessa pengar.177 kommuner har sökt pengar i den första omgången, till sammanlagt 508 projekt. Den sökta volymen är 1,7 gånger större än tillgängliga medel. Många av projekten har SNF-kretsar som initiativtagare, pådrivare eller samarbetspartners.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Artikeln publicerades i