Talerätten utvidgas

MILJÖRÄTT * Rätten för miljö-organisationer att föra talan i miljömål i domstolarna har utvärderats. Nu föreslås en utvidgad talerätt, kanske även i planärenden.

När miljöbalken infördes för fem år sedan fick miljöorganisationer talerätt i vissa ärenden. Miljöbalkskommittén har nu utvärderat hur talerätten har använts. Undersökningen omfattar åren 2002-2003. 19 överklaganden från främst SNF avgjordes under dessa två år i miljödomstolarna. I nio av dessa fall har den klagande föreningen fått till stånd ändringar i det beslut man överklagat, i fem av fallen var ändringarna betydande. De vanligaste områdena för överklagandena är miljöfarlig verksamhet, vattenmål och strandskydd.Det är bara tillstånd, godkännanden och dispenser som kan överklagas och den klagande föreningen måste ha minst 2000 medlemmar, ha funnits i minst tre år och vara en ideell förening inom miljö- och naturskydds-området. Det utesluter i praktiken de flesta organisationer utom SNFs riksförening, länsförbund och större kretsar. Undersökningen fann 13 ärenden som avvisats av domstolarna, oftast på grund av att de klagande inte uppfyllde lagens krav för att få talerätt.- Att det är så få ärenden som överklagas beror på att såväl SNF-riks som kretsar och länsförbund arbetar med mycket begränsade resurser, vi måste noggrant välja ut vilka ärenden vi vill driva, säger Karolina Ardesjö Lundén, SNFs miljöjurist. De farhågor som fanns innan balken infördes om missbruk av talerätten har visat sig helt obefogade. Att vi får rätt i så många fall visar också att vi gör nytta.Enligt Århuskonventionen ska talerätt finnas för miljöorganisationer och för många olika slags miljöärenden. Sverige har ännu inte ratificerat konventionen. Men EU trycker på genom nya direktiv som tvingar Sverige att se över talerätten i den svenska lagstiftningen. SNF har krävt att talerätten utvidgas till fler miljöorganisationer och, som huvudregel, till alla typer av beslut enligt miljöbalken samt utvidgas till att gälla bland annat väglagen, plan- och bygglagen och minerallagen. Föreningen vill också att miljö-organisationer ska få möjlighet att ansöka om rättsprövning av regeringsbeslut.- Århuskonventionens krav är inte uppfyllda i svensk rätt i dag, säger Karolina Ardesjö Lundén.Regeringen föreslår nu också utvidgad talerätt för en rad lagar. Dock inte för plan- och bygglagen. Den sittande PBL-kommittén diskuterar dock frågan om talerätt för bygglov och detaljplaner.- Ett av tre mål för utredningen är ökat medborgarinflytande, säger Susanne Bagge, huvudsekreterare i kommittén. Vi ser över talerätten i stort, vissa vill begränsa den och andra vill ge fler parter rätt att överklaga. Det är för tidigt att säga vad vi kommer att föreslå.Owe Hellberg (v), ledamot i kommittén, vill ge miljöorganisationer rätt att överklaga plan-ärenden.- Talerätt för miljöorganisationer ska självklart vara med även i PBL. Det bör inte vara problem att få igenom detta, även om det är lite oklart ännu kring omfattning och avgränsningar.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Artikeln publicerades i