Vattenfalls smutsiga händer

ENERGI * Brunkol är en energi-källa med stora miljöproblem. Ändå investerar Vattenfall i stor skala i denna smutsiga elproduktion. SNF kräver ägardirektiv från staten som hindrar företaget från att göra fler ohållbara investeringar.

br>Vattenfall är i dag Tysklands tredje största energiföretag, med tyngdpunkt i gamla Östtyskland. Företaget äger cirka 12000 MW fossilkraft i Tyskland, vilket är ungefär lika mycket som hela den svenska vattenkraften. Till stor del eldas verken med brunkol, som bryts i gigantiska dagbrott. Brytningen ödelägger hela landsändar och kraftverken ger stora utsläpp av luftföroreningar och växthusgaser. Ändå står brunkol för 26 procent av elförsörjningen i Tyskland.En ny rapport från internationella försurningssekretariatet granskar miljöeffekterna av brunkolsbrytningen. Förutom luftföroreningarna påverkas grundvattnet av de stora dagbrotten. Hundratals byar har också utplånats av brytningen.- Regeringen måste ge nya ägardirektiv till Vattenfall så att sådana här hårresande investeringar förhindras i framtiden, säger Svante Axelsson, SNFs generalsekreterare. Vattenfall måste dramatiskt minska utsläppen från fossilkraftverken. De nya direktiven måste styra Vattenfalls investeringsportfölj så att de framför allt satsar i hållbar riktning och därtill sköter projekten utomlands på ett ekologiskt och socialt ansvarsfullt sätt.- Brunkol är inget hållbart energialternativ. En storskalig omställning till naturgaseldade kraftverk skulle enkelt och billigt ge stora utsläppsminskningar i Tyskland.

www.acidrain.org

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Artikeln publicerades i