De trampar för bättre klimat

I sommar genomför Skellefteåkretsen ett annorlunda klimatprojekt kallat ?Klimattrampet?. Fyra unga män planerar att cykla från Haparanda i norr till Ystad i söder med en utställning som enkelt kan vecklas ut och blåsas upp på gator och torg.

Artikel 2005-2

- Vi vill väcka nyfikenheten hos såväl förbipasserande semesterflanörer som bofasta på de orter där vi stannar, säger Anton Grenholm, en av initiativtagarna. Vi vill möta folk för att berätta om hur vi alla genom vårt sätt att leva i dag påverkar det globala klimatet.

I utställningen och torgaktiviteterna vill klimattramparna konkretisera hur klimatförändringarna kan komma att påverka naturen och våra livsförutsättningar. Ett annat syfte är att inspirera var och en till att göra medvetna klimatval i vardagen.

De lokala kretsarna längs färdvägen kommer att hjälpa till på varje ort. Klimattrampet stannar till på 15 orter: Haparanda (4/7), Luleå (7/7), Skellefteå (9/7), Umeå (11/7), Örnsköldsvik (13/7), Sundsvall (16/7), Hudiksvall (18/7), Falun (23/7), Västerås (26/7), Örebro (29/7), Skövde (1/8), Göteborg (4/8), Varberg (9/8), Helsingborg (12/8) och Ystad (15/8).

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson