Stormskador kan förebyggas
Artikel 2005-2

Orkanen Gudrun orsakade skador på skogen i södra Sverige i en omfattning som aldrig tidigare. Kristina Blennow, docent vid Slu i Alnarp, har forskat på stormskador i skogsbruket. Hon konstaterar att stormfrekvensen inte ökat under det senaste seklet, trots att vindskadorna på skog blir allt vanligare.

Förklaringen ligger i stället i ett mer intensivt skogsbruk. Granen har ökat på bekostnad av mer stormfasta trädslag. Trakthyggesbruket har skapat mer öppna ytor och vindkänsliga kanter. Vi har i dag också mer skog totalt sett och mycket skog i höga åldersklasser.

Risken för vindskador kan förebyggas både genom val av trädslag, planering av skogsvårdsåtgärder och tidpunkt för avverkning.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson